گزارش ویژه از دوئل پرتغالی هفته آخر نیم فصل/ از براگا- بنفیکا تا پرسپولیس- تراکتور!

 

هر دو مربی متولد 1946 و اکنون 66 ساله هستند، البته تونی 6 ماه از مانوئل کوچکتر است. تونی بر خلاف مانوئل بازیکن سرشناس تری بوده و حتی در تیم ملی پرتغال نیز بازی کرده است از جمله بازی مقابل ایران در جام استقلال برزیل در سال 1972. این دو مربی در فصل 69-1968 در تیم بنفیکا همبازی بودند و به مقام قهرمانی لیگ و جام حذفی پرتغال رسیدند.

 

تونی و مانوئل ژوزه مربیگری را در پرتغال آغاز کردند، اما مانوئل 10 سال زودتر از تونی سرمربی شد. هر دو مربی در مشهورترین تیم پرتغال یعنی بنفیکا سابقه مربیگری دارند البته مانوئل فقط 7 ماه در سال 1997 سرمربی بنفیکا بود، اما تونی 6 فصل سرمربی این تیم بوده و در سال 1988 با این تیم نایب قهرمان جام باشگاههای اروپا شده و 2 قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی پرتغال را نیز برای این تیم به ارمغان آورده است. این درحالیست که بیشتر افتخارات مانوئل در تیم الاهلی مصر بدست آمده است.

 

تونی دو بار جانشین مانوئل در تیم های تحت مربیگری او شده است: سال 2003 در الاهلی مصر که البته دوران موفقی نداشت و فقط 5 ماه در این تیم دوام آورد و سال 2011 که بعد از استعفای مانوئل در تیم الاتحاد عربستان جانشین دوست قدیمی اش شد.

 

مانوئل و تونی تاکنون به عنوان سرمربی 8 بار باهم روبرو شده اند که آمار حکایت از برتری تونی دارد. البته او با قوی ترین و سرشناس ترین تیم پرتغال مقابل تیم های مانوئل قرار گرفته است.

 

 

 

اولین رویارویی دو مربی در فصل 88-1987 بود که تونی با بنفیکا و مانوئل با براگا به دیدار هم رفتند. هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی 0-0 انجامید. در فصل 93-1992 تونی دوباره با بنفیکا به مصاف بووایشتای مانوئل رفت که در بازی رفت 2- صفر و در بازی برگشت 3- صفر پیروز شد. این دو در فینال جام حذفی نیز باهم روبرو شدند که آن بازی را بنفیکا 5-2 برد. در فصل بعد بازی رفت را بنفیکا 3-1 برد اما در بازی برگشت بووایشتا 1- صفر پیروز شد که این تنها برد مانوئل مقابل تونی بوده است. در فصل 01-2000 نیز مانوئل با تیم یونیائو مقابل بنفیکای تونی قرار گرفت که 3-2 شکست خورد، اما در بازی برگشت جای خود را به مورینیو داده بود.

ahkp

 

 

اما تونی تجربه یک شکست سنگین مقابل مانوئل را دارد؛ در سال 1986 و زمانی که دستیار جان مورتیمور در تیم بنفیکا بود با نتیجه 7-1 دربی لیسبون را به تیم اسپورتینگ باختند که مانوئل ژوزه سرمربی آن بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فيلم
  • قالب وبلاگ