غبار روبی از مرد شماره دو ؛تیتو کیست و برای بارسا چه کرد؟
تاريخ : جمعه 1 دی 1391برچسب:تیتو ویلانوا,بارسلونا, | 12:19 | نويسنده : امیرحسین خرمپور

 

کلان فوتبال بارسا آمیزه ایی ست از تکنیک ، تاکتیک ، نبوغ ،هنر ، زیبایی ، جسارت ، شهامت ، انگیزه  و یک عقل دور اندیش که کاشته خود را از پس سه دهه رنج و مرارت  درو کرده یک محصول تمام شده کاتالانی - هلندی .
این محصول در ورای یک اتحاد ، همبستگی و پیوستگی تاریخی سالیان گذشته بدست آمده .تیمهای سالیان اخیرشان و تیمهای آکادمی
 همه پیوستگی شکل بازی داشته اند .دستهای رینوس میشل یادتان هست ؟ دستان  کرویف چطور ؟ دستان  پپ و تیتو که دیگر حتما یادتان هست آنجا  معجزه  پاها نبود همه دستان این چهار نفر کنار زمین به یک شکل تکان میخورد و بی شباهت به دستان یک رهبر ارکستر نبود .دو ر می فا   پاس پاس پاس  سو لا سی دو  پاس پاس پاس.
در رختکن همه آن چهار نفر یک چیز را می گفتند: تا توپ را در اختیار دارید حریف هیچ کاری نمیتواند بکند وای بروزی که آنرا از دست دهید .تابلوی هنری بارسا از پس سالها کار
 نیاز به قلم موی آخر و امضای پایانی داشت .چیزی که آنرا به کمال میرساند: تیکی تاکای پپ و تیتو بود... اصلا تیکی تاکا نشات گرفته از شکل خود بازی پپ بود .پپ عادت داشت در زمین مسابقه مانند زمان تمرین چند پاس درجا با یار خودی رد و بدل کند جرقه تیکی تاکا از همانجا  زده شد بعد ها این ایده در زمان مربی گری پپ /تیتو  بسط و گسترش پیدا کرد .و تبدیل شد به شکل امروزی اما انقلاب تیکی تاکایی قبل از آنکه یک راه حل برای فوتبال در هزاره سوم باشد یک پیشنهاد بود .
همه راههای رسیدن به گل به اندازه تمام بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال متفاوت است هیچ دو گلی
 در تاریخ فوتبال نمیتوان پیدا کرد که از لحظه شکل گیری تا زمان به ثمررسیدن کاملا یک شکل و به مانند باشند و این راز جذابیت و جاودانگی  فوتبال است .پدیده بارسا هم قرار نیست تا ابد در اوج باشد اما اگر حتی همین امروز در باشگاه تخته شود  آنها کار خود را کرده  و اثر تاریخی خود را بر فوتبال به جای گذاشته اند   

 


 

تیتو ادامه دهنده راه 

زمانی که پپ رفت و تیتو آمد کم نبودند کسانی که به آینده بارسا به دیده تردید می نگریستند این شک و شبهه با توجه به دلایل تاریخی ، مدل شخصیتی پپ و تیتو ، نحوه عملکرد تیم و پپ در سال گذشته بی راه نبود تیم در کلیدی ترین لحظات فصل در نو کمپ مغلوب رقیب سر سخت خود شده بود .در حساس ترین بازی فصل یک نیمه تمام نتوانسته بود به گل صعود در برابر چلسی دست پیدا کند تیم خسته نشان میداد .پپ هم خسته تر و   

مستعصل تر .شواهد تاریخی از اوج تیمی ۴-۵ ساله سخن می گفتند که بعد از آن منحنی نمایش تیمی در سراشیبی نزول قرار خواهد گرفت .تیتو کاریزمای پپ را نداشت به علاوه شور ، هیجان و احساس اما درایت ، دوراندیشی ، تعقل و انرژی درونی اش از دوست چندین ساله اش فزونی داشت .او که مشکلات کار را می دانست شجاعت بی نظیری از خود نشان داد و دل به دریا زد همان اول هم گفت بهترین تیمهای دنیا یک دوره اوج حداکثرپنج ساله دارند ما سعی خواهیم کرد تا این دوره را افزایش دهیم وقتی سوپر کاپ را از دست داد بد بین ها شروع کرده بودند به ساز ناسازگاری اما بعدش چنان کرد که همه اهسته آهسته  پپ را از یاد برده بودند  رکورد های لالیگا را بی سر و صدا یکی یکی زد و کاری کرد تا همه در انتظار زدن ۱۰۰-۱۲۱ مورینیو در فصل پیش باشند قهرمانی که خیلی وقت است که سندش زده شده اما  در این میان دست آورد تیتو برای  بارسا چه بود ؟ 

 

 

تیتو کامل کننده راه    

 

تیتو که خود نقش بزرگی در یاری رساندن به پپ و موفقیت های بارسا داشت بنوعی خودش را دست تنها تر از پپ احساس میکرد اما پشتکار ، انرژی و عقلانیتی که در کار نشان داد دستاورد های تکمیل کننده ای را برای باشگاه به ارمغان آورد .
بارسا نیاز به تغیرات بنیادین نداشت تیتو بهترین انتخاب برای باشگاه بود اگر هر مربی دیگر می آمد ممکن بود برای قشنگ تر کردن بارسا ، چشم و ابرویش را کور میکرد اما بارسا بزک نمیخواست عملکرد تیتو دوران اصلاحات بعد از انقلاب بود .
تیتو کمی از تیکی تاکا فاصله گرفت و اجازه داد تا برای خارج شدن از پرس حریف در پنجاه متر اول از پاس های بلند پیکه و ماسچرانو استفاده شود .به این دو وظیفه داد تا گذشته از این با حرکت پا به توپ خود پرس و فضای دفاعی حریف را در یک سوم میانی بشکنند .به پیکه اجازه داد تا در نقش یک لیبروی مدل آلمانی به قلب دفاع حریف زده در آنجا ضمن بر هم زدن آرایش دفاعی حریف و دادن برتری عددی از ضربات سر خود به عنوان پلان دوم استفاده کند تیتو در زمان نیاز به گل ریسکی تر بازی کرد و به جای سه نفر ، دو نفر را در عقب زمین نگاه داشت.
او
  در زمان حمله و دفاع پرتعداد حریف ، سانچز و یا ویا را در نقش یک ۹ کاذب به داخل باکس شیفت میداد تا از قدرت تمام کنندگی آنها استفاده کند اینیستا و البا را بجای آنها به بال چپ میبرد و کمی بوسکتس را به چپ متمایل میکرد با تقسیم کردن دقایق بازی بین نفرات مختلف و بدنسازی بهتر تیمی که در زمان پپ نیمه دوم بدتر و ۱۵ دقیقه آخر بی ثمری را داشت را کاملا دگرگون کرد.
 او در تیمش سانترهای کنار را خیلی بیشتر به داخل باکس و منطقه شش قدم فرستاد از فابرگاس بهتر بازی گرفت و بجای  هل دادن او به منطقه وینگر ها او را در منطقه میانی و شکل آرسنالی اش بیشتر نزدیک کرد .آدریانو که زمان پپ یک ذخیره بدرد نخور بود را کاملا احیا کرد .مسی هم با تیتو پخته تر بازی کرد نگاه کنید به همین بازی اتلتیکو وقتی در نیمه اول پرس سنگینی روی مسی بود و کاملا از حرکت افتاده بود در نیمه دوم در ده دقیقه اول مسی جایی در کنج زمین خودش را پنهان کرد تا از جریان بازی محو شود اتلتیکو وقتی مسی را بیکار دید با تغیراتی که انجام داد هوس گل مساوی را در سر پروراند آنجا بود که مسی دو باره به جریان بازی برگشت و ان کرد که همه دیدند .



مسولیت بزرگ ستارگان بارسا
اینکه تیتو بتواند به میدان برگردد یا نه شاید در چند هفته آینده مشخص شود اما نبود او ضایعه بزرگی برای بارسا خواهد بود بدون او حتی با پپ کار بارسا حداقل در چمپیونز لیگ به این راحتی ها نخواهد بوداما بارسا یک مزیت دیگر هم دارد و آن احساس مسولیت تاریخی بازیکنان بر دوش خود هست که آنها را از بسیاری از تیمها متمایز می کند .
در مصاحبه تلویزیونی
 چند ساعت پیش زوبی زارتا و راسل ، همه بزرگان تیم مانند پویول ، ژاوی ، اینیستا و والدز  چهره هایشان از  مسولیت پذیری در درک شرایط بحرانی خبر می داد.
... بقول مجری تلویزیون اسکای سپورت این تیم بدون مربی هم کارش را از پیش خواهد برد اما برای روشنتر شدن فضا چند روزی باید صبر کرد

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فيلم
  • قالب وبلاگ